tirsdag 2. november 2010

Genser har fått bukse

I oktober strikket jeg en genser, eller rettere sagt bestefarstrøye ut i fra en oppskrift i boka Strikk til Nøstebarn. Jeg brukte ikke de originale garnet, men noe garn jeg hadde liggende som var sånn cirka like tykt.
Jeg visste fra før at strørrelsene i denne boka ofte er litt små, og valgte derfor å strikke i str 2 år til lille W på 1 år. Godt var enda det, for trøya er ikke mer enn akkurat passe. Bortsett fra dette er jeg veldig fornøyd med resultatet.


Nå har genseren fått tilhørende bukse. Også denne ble funnet i Strikk til nøstebarn. Det er en ullribbukse. Denne skulle egentlig strikkes i tykkere garn med tykkere pinner, og dette tenkte jeg ikke på før jeg var halvveis ned på rumpa og innså at buksa kom til å bli aaaaalt for liten. Da var det bare å rekke opp å starte på nytt, en størrelse opp. Jeg hadde lært av prosjektet med genseren og strikket beina lange sånn at buksa kan brukes en stund.


Garn: Baby Merino fra Drops
Farger:  Beige, Lime og hvit
Garnforbruk: ca 160 gr på genseren. ca 100 på ribbuksa
Oppskrift: Bestefarstrøye fra boken Strikk til Nøstebarn
Ullribbukse fra boken Strikk til Nøstebarn
Størrelse: 2 år på trøya (tilsvarer en litt romslig 1 års-størrelse)
6-8 år på buksa (men er strikket med tynnere garn og pinner)
Pinner: Liten rundpinne og strømpepinner 3 mm, samt 2,5 mm på trøya
Garnforbruk: ca 160 gr på genseren. ca 100 gr på ribbuksa


 
Ha en fin dag!
Monsterfabrikken
Elin

4 kommentarer:

  1. Så herlig den ble med bukse til!! Og så ribbestrikk hele veien da.. Tror jeg hadde hata den buksa før den var ferdig hvis jeg skulle prøvd ;) Men kjempefin ble den ihvertfall!

    SvarSlett
  2. Hat ja... For å si det sånn så blir det leeeeenge til jeg strikker en sånn en igjen, om jeg noen gang blir å gjøre det...
    Men men, god ble den ;)

    SvarSlett
  3. Så nydelige klær! Blir så inspirert til å strikke mer til prinsen min når jeg leser slike herlige innlegg :)

    Lykke til i Bambinokonkurransen min! Bli gjerne med i de andre konkurransene mine også om du har lyst!

    Klem fra Hilde

    SvarSlett
  4. Utrolig fint sett, og en kjempe fin oppdagelse av din fine blogg. Gleder meg til å følge med videre. Elsker fargene du har brukt her. Kanskje jeg må herme.. ;)

    SvarSlett